1572 - De geboorte van Nederland

De tentoonstelling '1572: de Geboorte van Nederland' was van mei t/m december 2022 te zien in het Nationaal Onderwijsmuseum in Dordrecht. Dit is de landingspagina van de tentoonstelling.

De presentatie ‘1572: de Geboorte van Nederland’. Aan de hand van acht schoolplaten worden de centrale thema’s ‘Vrijheid, Verbondenheid, Verdraagzaamheid en Verscheidenheid’ toegelicht. Bij de presentatie is een catalogus verschenen onder de titel ‘De geboorte van Nederland in het geschiedenisonderwijs’. De presentatie maakt deel uit van het landelijke programma rond het jaar 1572.

‘De Vader des Vaderlands’
In 2022 herdenken we dat 450 jaar geleden in Dordrecht de Eerste Vrije Statenvergadering o.l.v. Willem van Oranje plaatsvond. De ‘Vader des Vaderlands’ is ruim vertegenwoordigd op schoolplaten en in geschiedenisboekjes: hij wordt afgebeeld als veldheer, politicus en bestuurder. Tijdens de geschiedenisles leerden generaties schoolkinderen wat zijn cruciale leidersrol was bij het ontstaan van Nederland.

‘De vier V’s’
Vrijheid, verbondenheid, verscheidenheid en verdraagzaamheid, de vier V’s, staan centraal in het nationale herdenkingsprogramma rond het jaar 1572. Ook in het Nationaal Onderwijsmuseum spelen deze begrippen een bijzondere rol. Op de acht schoolplaten die speciaal voor deze tentoonstelling zijn opgehangen, worden de begrippen prachtig in beeld gebracht. De bijbehorende catalogus bevat nóg meer verdieping en achtergrondinformatie. De catalogus is voor € 3,95 verkrijgbaar in de museumshop van het Onderwijsmuseum.

Hoffestival
In de komende periode zullen er herhaaldelijk activiteiten in het museum worden georganiseerd rond ‘de geboorte van Nederland’ en de vier centrale thema’s. Zo kunnen bezoekers van het museum meeschrijven aan een ‘doorfluistergedicht’ rond het thema Vrijheid. Ook worden er twee ‘spoken word’-workshops voor jongeren georganiseerd o.l.v. spoken-wordartiest Najiba Abdellaoui over het thema Verbondenheid. Met kinderen wordt er nagedacht over Verscheidenheid en over het thema ‘verdraagzaamheid’ zal een gedicht gemaakt worden.

De eindresultaten van deze bijzondere activiteiten werden gepresenteerd tijdens het Hoffestival op 9 en 10 juli.

Meer informatie over de activiteiten op de activiteitenpagina.

De tentoonstelling '1572: De geboorte van Nederland' is tot 12 december 2022 te zien in het Nationaal Onderwijsmuseum. De catalogus 'De geboorte van Nederland in het geschiedenisonderwijs' is verkrijgbaar in de museumshop en kost € 3,95

Klik hier voor meer informatie