Educatiebijeenkomst

De afdeling Educatie verzorgt binnen het Nationaal Onderwijsmuseum rondleidingen en activiteiten voor zowel volwassenen als (klein)kinderen. Om onze aanpak te verduidelijken, organiseerden we op 16 mei 2024 een Educatiebijeenkomst. Deze bijeenkomst, waar ook leden van onze Vriendenvereniging voor waren uitgenodigd, is een enthousiaste en interactieve middag geworden.

In deze moderne tijd is het belangrijk om bezoekers niet te overweldigen met te veel informatie. Maar hoe zorgen we dan voor een boeiend en leerzaam museumbezoek? Tijdens de bijeenkomst bespraken we diverse methoden om informatie over te brengen, de interesse van bezoekers vast te houden, verschillende perspectieven te bieden, gesprekken te stimuleren en tegelijkertijd een leuk bezoek te garanderen.

Ook bespraken we het internationale Erasmus+ Winsome-project, waarin we onderzochten hoe nieuwkomers beter betrokken kunnen worden bij musea. Dit onderzoek resulteerde in een nieuw educatief programma dat zowel in Dordrecht als in Athene wordt geïmplementeerd. Educator Juultje Slotema presenteerde onze visie waar dit programma voor mensen met Nederlands als tweede taal een onderdeel van is. Ze legde uit waarom een museumbezoek voor deze groep niet vanzelfsprekend is en hoe ons programma hen welkom heet en enthousiast het museum laat verlaten.

Daarnaast werd het concept van 'Visible Thinking' toegelicht door museumdocent Larisa Sjoerds. Haar uitleg bood veel aanwezigen nieuwe inzichten en werd als zeer leerzaam ervaren.

Na afloop van de sessies genoten de deelnemers van een kopje soep en een broodje, en werd er gezellig nagepraat. Al met al was het een geslaagde middag vol inspiratie en nieuwe ideeën.