Maak een spoken word stuk o.l.v. Najiba Abdellaoui

Viering geboorte van Nederland 1572
Het Onderwijsmuseum doet mee met de landelijke viering van het jubileum van de geboorte van Nederland. Het jaar 1572 is het begin van de ‘geboorte van Nederland’ én een keerpunt in de Tachtigjarige Oorlog (1568 – 1648). Het was een heftige strijd: oorlog en deels ook burgeroorlog. In 2022 staan we stil bij het begin van de ‘Geboorte van Nederland’. We herdenken het jaar 1572 als keerpunt in onze geschiedenis. 1572 was de start van een grote opstand in de Nederlanden. Het was een strijd om vrijheid, Vrijheid vraagt om verdraagzaamheid, verscheidenheid en verbondenheid. Dat ging niet zonder slag of stoot, want de strijd was ook een oorlog waarin burgers keihard tegenover elkaar kwamen te staan. In 2022 willen ze gezamenlijk de gebeurtenissen en thema’s uit 1572 breed herdenken en actualiseren.

Workshops door Najiba Abdellaoui
In twee workshops ga je aan de slag met een spoken word stuk over de waarde Verbondenheid. In de eerste workshop (op 29 juni 2022) gaan jullie met elkaar brainstormen, onderzoeken en schrijven over Verbondenheid om tot een krachtig spoken word stuk te komen. Hoe ben je in 2022 bent elkaar verbonden? Wat betekent het eigenlijk, verbondenheid? Levert dit nu nog wel eens strijd op? En wat is jouw mening?

In de tweede workshop (op 6 juli 2022) zullen jullie het spoken word stuk met elkaar af maken en gaan werken aan de performance ervan. Tijdens het Hoffestival Dordrecht, op zondag 10 juli 2022, mogen jullie - als je dat wilt- samen met Najiba dit spoken word stuk performen voor publiek.
Samen met Najiba en haar verschillende werkvormen komen jullie zeker tot een geweldig spoken word stuk!

Deze workshops zijn voor jongeren vanaf 13 jaar. Als je mee wilt doen, dan geef je jezelf op voor beide workshops, op 29 juni en op 6 juli 2022. De workshops starten om 15.00 uur en zullen duren tot 17.00 uur, in het Onderwijsmuseum. De performance tijdens het Hoffestival is op 10 juli, om 13.30 uur, maar het is fijn als je er eerder kan zijn, dus reserveer dit vast!

Je kunt je aanmelden voor deze workshops door een mail te sturen naar m.blijdorp@onderwijsmuseum.nl. Deelname is gratis!