Hoe ingewikkeld is het natuurkundeschoolboek?

Uren zwoegen op lastige rekenopgaves, worstelen met abstracte concepten en de taaie teksten: voor veel middelbare scholieren is natuurkunde een moeilijk schoolvak. Maar hoe complex is de tekst in natuurkundeschoolboeken eigenlijk, en is dat in de afgelopen zestig jaar veranderd?

Masterstudent Jenni Schmidt nam fragmenten uit zowel oudere als recent verschenen schoolboeken natuurkunde onder de loep met T-scan. Dit is software waarmee Nederlandstalige teksten op tekstueel niveau kunnen worden geanalyseerd aan de hand van kenmerken als de zinslengte, het gebruik van deelzinnen en de woorddichtheid. Ze kwam tot de ontdekking dat natuurkundeboeken sinds 1965 minder complex zijn geworden. Dit bleek onder andere uit de gemiddelde zinslengte die met een vijfde is afgenomen. Ook het gebruik van deelzinnen is drastisch gedaald, met maar liefst 55,7 procent. Daarnaast is de dichtheid van zelfstandige naamwoorden verminderd met 31,7 procent. Daarentegen is het aantal woorden per tekst wel toegenomen.

Kortom, sinds 1965 zijn natuurkundeschoolboekteksten eenvoudiger geworden.

Ben je benieuwd geworden naar de masterthesis? Lees hem hier: https://essay.utwente.nl/view/programme/60023.html