Feestelijke opening tentoonstelling

Met één stap door een manshoge pagina uit een onderwijsverslag, opende Monique Vogelzang, directeur van de Onderwijsinspectie, afgelopen vrijdag de tentoonstelling ‘Dit heilzaam toezigt’ in het Nationaal Onderwijsmuseum. De tentoonstelling biedt inzicht in 200 jaar onderwijsverslagen en de ontwikkeling van het onderwijs.

Tijdens haar openingsspeech benadrukte Vogelzang dat de onderwijsverslagen niet alleen een beeld geven van het onderwijs, maar ook ‘van maatschappelijke dilemma's, beleid, toekomstvisies, pedagogische en didactische ontwikkelingen’. Deze ontwikkelingen komen aan de hand van 8 thema’s in de tentoonstelling terug. ‘Veel van wat in al die duizenden pagina’s onderwijsverslagen wordt beschreven, vinden we terug in de enorme collectie van het Nationaal Onderwijsmuseum’, vertelt Tijs van Ruiten, directeur van het Onderwijsmuseum.

De opening van de tentoonstelling werd voorafgegaan door een kwis over 200 jaar onderwijsgeschiedenis. Tijs van Ruiten legde de genodigden het vuur na aan de schenen met vragen, bijvoorbeeld over de maximale omvang van een klas in 1857 (70 kinderen!). ‘Er is natuurlijk veel veranderd in 200 jaar, maar juist de paralellen met nu zijn ook heel leuk om te zien’, vertelt projectleider Saskia Noordoven. ‘Zo is het gebruik van social media op school is nu heel actueel, maar ook in het onderwijsverslag over 1935 wordt bijvoorbeeld al melding gedaan van het belang van telefoonles op school!’

De tentoonstelling ‘Dit heilzaam toezigt, 200 jaar onderwijsverslag’ is een samenwerking van de Inspectie voor het Onderwijs en het Nationaal Onderwijsmuseum en is tot 30 september te zien in het Nationaal Onderwijsmuseum aan de Burgemeester De Raadtsingel 97 in Dordrecht.

Fotografie Jan Tito