Tekenwedstrijd kinderrechten in het Onderwijsmuseum

Op 20 november is het Internationale Dag voor de kinderrechten, in 1989 is het eerste Kinderrechtenverdrag voor kinderen in Nederland getekend. De organisatie Amnesty Internationaal uit Dordrecht zet zich in voor de rechten van mensen. Zij hebben een tekenwedstrijd georganiseerd over de rechten van kinderen. De tekeningen zullen worden tentoongesteld in het Nationaal Onderwijsmuseum.

De afgelopen weken hebben Dordtse basisscholen zich opgegeven voor de tekenwedstrijd en in totaal doen er 173 leerlingen uit de bovenbouw mee. Omdat het recht op onderwijs een belangrijk onderdeel is van kinderrechten zal de uitreiking plaatsvinden in het Onderwijsmuseum. De uiteindelijke  winna(a)r(es) zal bekend gemaakt woorden door Sia Cyrroes (Ramin uit Spangas). De tekening die op de meest positieve manier het recht op verzorging verbeeldt zal gekozen worden door de jury: beeldend kunstenaar Julia Loosjes, grafisch ontwerper Marleen Oud en Cobie Bosgieter, lid van de kerngroep van Amnesty International in Dordrecht.

Van de winnende tekening worden groetenkaarten gemaakt die de hele wereld overgaan. De kaarten zullen worden verstuurd tijdens de schrijfmarathon van Amnesty op 10 december (Dag van de Mensenrechten).