Podcast - nieuwe aflevering

Ons museum draagt de verantwoordelijkheid voor één van de grootste en mooiste onderwijshistorische collecties ter wereld. Er liggen duizenden verhalen in besloten, die we heel graag met jou delen.

Zo hoor je in onze tweede podcastaflevering Professor Pieter Verstraete over stilte in de klas. We leven in een maatschappij waarin veel mensen het gevoel krijgen dat het steeds meer, drukker en sneller moet. De stilte lijkt een bedreigde diersoort te worden. Ook in de klaslokalen. Hoe gaan we hiermee om? En hoe gingen pedagogen zoals Jean-Baptiste de La Salle en Maria Montessori in het verleden om met de toen al aanwezige behoefte naar stilte?

Professor Pieter Verstraete schreef het boek Stilte in de klas, een geschiedenis van de pedagogische omgang met stilte op school. In de nieuwste podcast aflevering van het Nationaal Onderwijsmuseum gaat hij samen met hoofd onderzoek en conservator Jacques Dane in gesprek over de rol die stilte in het klaslokaal inneemt.

Voor de volledige transcriptie klik hier

In onze eerste podcastaflevering hoor je waarom het Nederlands onderwijssysteem zo uniek is in de wereld. Historisch en wijsgerig pedagoog Bas Levering gaat in gesprek met Jacques Dane, hoofd onderzoek en conservator in het Nationaal Onderwijsmuseum. Samen bespreken ze de ontwikkeling van het begrip ‘vrijheid’ in het onderwijs aan de hand van de van de tentoonstelling ‘1572: de Geboorte van Nederland’. Nieuwsgierig geworden? Bezoek dan na het luisteren ons museum!