Het Nationaal Onderwijsmuseum is Kidsproof!

Het Nationaal Onderwijsmuseum is verkozen tot één van de 52 'Kidsproof-musea' van Nederland! Het afgelopen jaar bezochten tientallen museuminspecteurs onze tentoonstellingen en activiteiten. Ze verkenden de unieke Nederlandse onderwijsgeschiedenis, stapten in de wereld van de Bosatlas, experimenteerden in het Geolab en deden nog zoveel meer. Na hun bezoek lieten de kinderen een beoordeling achter.

Met een scherp oog keken zij naar onze gastvrijheid, de collectie, activiteiten en diverse andere zaken. Ze beantwoordden vragen als ‘Wat zou jij doen als je museumdirecteur was?’ en doorzochten de winkel op aantrekkelijke producten. Letterlijk alles werd onder de loep gelegd. Om Kidsproof te worden moet een museum in een jaar tijd 60 inspecties ontvangen met een gemiddelde beoordeling van een 8.0.

'Onze' museuminspecteurs gaven het Nationaal Onderwijsmuseum het rapportcijfer 8.54 en daarmee zijn wij nu officieel 'kidsproof'! Dankjulliewel!

Felicitatie van de Museumvereniging

Vandaag ontvingen wij van mirjam Moll, directeur van de Museumvereniging, onderstaande felicitatie (fragment):

Van harte gefeliciteerd met de verkiezing van het Nationaal Onderwijsmuseum als één van de 52 meest kindvriendelijke musea in Nederland. Want de Museuminspecteurs, kinderen t/m 12 jaar, gaven het Nationaal Onderwijsmuseum het rapportcijfer 8.54. Het Nationaal Onderwijsmuseum valt bij de inspecteurs bijzonder in de smaak ‘omdat je een leuke speurtocht over de Grote Bosatlas kan doen.' In de afgelopen 12 maanden hebben 3.500 deelnemende kinderen ruim 10.000 inspecties geplaatst op Museumkids.nl; bijzonder eerlijke feedback voor de musea zelf om het aanbod verder te ontwikkelen. Deze rapportages bepalen welke musea zich de komende 12 maanden kidsproof mogen noemen.

Door uiteenlopende collecties vertellen musea over waar we vandaan komen en wie we werkelijk zijn. In musea kun je een leven lang leren en de wereld steeds opnieuw ontdekken. En binding met museale collecties start telkens weer bij de jongste jeugd. Daar levert het Nationaal Onderwijsmuseum vol overtuiging een bijdrage aan. Alle musea die het Kidsproof label hebben verdiend, krijgen een ereplek op Museumkids.nl. En dat vergroot de aantrekkingskracht van het Nationaal Onderwijsmuseum op kinderen, (groot)ouders en basisscholen.