Saskia wordt juf

Mijn eerste schooldag op de PABO heb ik inmiddels achter de rug. Na 30 jaar weer terug naar school is een bijzondere ervaring. Veel is bekend: weer op de fiets naar school, een nieuw gebouw, je weg vinden naar het lokaal, de namen van je klasgenoten proberen te onthouden, een alleswetende leraar voor je neus. Zoveel verandert er eigenlijk niet in dertig jaar, dacht ik nog. Maar anno 2020 krijg ik ook te maken met portals en online leeromgevingen, inlogcodes en wachtwoorden. Dat is wel even wennen, maar inmiddels weet ik waar ik wat kan vinden.

De PABO grossiert in nieuwe termen en bijzondere afkortingen. Ik krijg vakken als PRO (‘professionele ontwikkeling’) en OOG (‘onderwijsorganisatie en ontwerp in de klas’). Het zijn nieuwe termen die mij nog niet zoveel zeggen, maar waar vakken als Jeugdliteratuur, pedagogiek, ICT en Golev samenkomen. Golev? Het blijkt een samenvoeging te zijn van ‘godsdienst’ en ‘levensbeschouwing’.

En dan ineens komt de PABO onverwacht poëtisch uit de hoek met de term ‘Gouden Weken’. Dat zijn de eerste weken van het schooljaar waarin je de basis legt voor een goede sfeer gedurende de rest van het jaar. De weken waarin groepsvorming belangrijk is en je met elkaar positieve afspraken maakt. Als docent in de dop ‘smeed en kneed je het goud dat je in handen hebt’, wat een mooie gedachte.

Ik denk aan de kinderen in mijn stageklas en realiseer me dat het nu echt gaat gebeuren: ik word juf!

Over de auteur:
Saskia Noordoven werkt al 23 jaar voor het Nationaal Onderwijsmuseum. In september 2020 is zij daarnaast begonnen met de (deeltijd-)PABO aan de Thomas More Hogeschool in Rotterdam. In dit blog bericht zij over haar ervaringen – als student in de schoolbanken en als juf op haar stageschool.