MuseumJeugdUniversiteit

In deze doe-collegereeks ga je je eigen verhaal illustreren. Hoe komt een illustratie eigenlijk tot stand? En hoe begin je aan een tekening bij een verhaal? Hoe maak je verschillende gezichtsuitdrukkingen en hoe weet de lezer hoe het personage zich voelt?

Dit en meer leer je van illustratrice Juliette de Wit. Zij illustreerde al vele boeken, bijvoorbeeld boeken van schrijfster Marte Jongbloed, die de colleges Schrijf zelf een boek gaf. Heb je aan deze colleges meegedaan? Neem dan je zelf geschreven verhaal mee! Heb je niet meegedaan? Dat maakt niets uit, zeker als je niet zo'n schrijver bent, maar wel een tekenaar! Aan het eind van deze collegereeks heb je een eigen illustratie gemaakt.

Colleges

1. Hoe komt een illustratie tot stand?

In dit college maken jullie kennis met Juliette de Wit en haar werk. Ze laat zien hoe een eerste idee een schets wordt, en hoe een schets een illustratie wordt. Kinderen die de collegereeks met Marte Jongbloed Schrijf zelf een boek hebben gevolgd, mogen hun geschreven verhaal meenemen. Ook kinderen die hier niet aan hebben meegedaan, maar wel een eigen verhaal hebben geschreven, mogen dat meenemen. Kinderen die geen verhaal hebben geschreven, krijgen in de workshop een verhaal om een tekening bij te maken. In dit college beginnen jullie met een potloodschets.

2. Hoe maak je gezichtsuitdrukkingen?

Deze keer gaan jullie kijken hoe je ervoor kan zorgen dat iemand blij, boos, verdrietig, of hoe dan ook kijkt. En hoe geef je aan je tekening een griezelige sfeer? Naast sfeer en gezichtsuitdrukkingen gaan jullie aan de slag met diepte. Hoe zorg je dat je tekening in 3D klopt?

3. Je illustratie krijgt vorm

Nu je de basiselementen van een illustratie hebt geleerd, ga je je schets met behulp van Juliette de Wit uitwerken tot een illustratie. Welke materialen kun je gebruiken om bepaalde elementen in je illustratie te benadrukken? Waarom kiest de ene illustrator voor potlood of pen en de ander voor verf? Je maakt keuzes om zo tot je definitieve eindontwerp te komen.

4. Je illustratie krijgt kleur!

Op de laatste dag wordt er “ingekleurd”. Hoe kun je donker, licht of schaduwen maken? Gebruik je dikke of verdunde verf? Hoe gebruik je viltstift om bijvoorbeeld arceringen te maken? Deze dag wordt je illustratie afgemaakt. Misschien heb je wel zoveel schetsen uitgewerkt dat je een heel eigen boek hebt geïllustreerd!

Aanmelden

De colleges van de MuseumJeugdUniversiteit zijn bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Wil je meedoen? Meld je dan aan via de site van de MuseumJeugdUniversiteit.