Feest met Paul van Loon!

Op zondag 28 mei is het feest in het Nationaal Onderwijsmuseum! Kinderboekenschrijver Paul van Loon viert zijn verjaardag én zijn 40-jarig schrijversjubileum. Dit doet hij in het Letterbos van het Nationaal Onderwijsmuseum waar ook een echte Griezelbus staat, gezamenlijk ontworpen naar aanleiding van zijn boeken. Kom je ook?

Het programma:

• 13.30 – 14.30 uur: feestelijke ontvangst! Paul leest voor en snijdt de Griezeltaart aan.
    • Voor alle kinderen is er taart. Vanwege de verwachte drukte, vragen we ouders om buiten de educatieve ruimte te kijken. U kunt e.e.a. wel volgen via de ruime vensters.
  • 14.30 – 15.30 uur: signeersessie. Paul signeert je boek.
  • 15.30 – 16.15 uur: theatervoorstelling ‘De Griezelbus’ De voorstelling is volgeboekt.

De voorstelling is geschikt voor kinderen van 8 tot 15 jaar. De voorstelling in het Letterbos heeft een beperkt aantal plaatsen. Kijk hier voor beschikbaarheid en kaarten. (€ 7,50 per persoon of € 20 euro per gezin. Let op! Daarnaast dien je een toegangskaartje tot het museum te hebben.)

Kinderen mogen verkleed komen. Als wie kom jij verkleed? Het verkleedthema is Griezelbus. Kom jij als een van de karakters uit de boeken? Of kom je als Paul van Loon zelf? Je bent van harte welkom om dit feest mee te vieren.

Nieuwe Griezelbus-escaperoom

Voordat het feest begint kun je natuurlijk al een kijkje komen nemen in ons Letterbos, de speurtocht doen en proberen te ontsnappen uit de Griezelbus-escape room. Heb je de code al eens gekraakt? Vanaf nu kun je de gloednieuwe versie van de escaperoom doen. Deze nieuwe versie biedt weer een hele andere uitdaging, maar is natuurlijk net zo spannend als voorheen! Durf jij de strijd aan te gaan met P. Onnoval en ben jij hem te slim af?

Natuurlijk kun je ook knutselen en spelletjes doen in het LetterLAB of ontdekken hoe onderwijs eruitzag in de tijd van je ouders en grootouders. Haalden kinderen vroeger ook kattenkwaad uit? Plof eens neer achter zo’n houten schoolbankje, zit dat lekker? Maak een mooi kunstwerk op het krijtbord of ga aan de slag met een griffel en een lei.

Boom roos vis

De huidige tentoonstelling boom roos vis, in het Nationaal Onderwijsmuseum, gaat over leren lezen en leesplezier. Lezen is een heel bijzondere vaardigheid: als je het eenmaal kunt, kun je nooit meer níet-lezen. En dat is maar goed ook, want lezen verandert je leven. Paul van Loon heeft meegewerkt aan de tentoonstelling en heeft samen met het museum een echte Griezelbus ontworpen die in de tentoonstelling staat. In het Letterbos worden kinderen uitgenodigd en uitgedaagd om met letters te spelen en duiken ze in een fantasiewereld. In het woud van levensgrote illustraties kan iedereen lezen, voorgelezen worden, boeken ontdekken, deelnemen aan een next level speurtocht en, als klap op de vuurpijl, proberen te ontsnappen uit De Griezelbus-escaperoom.

Praktisch

Vooraf aanmelden voor het feest van Paul van Loon is niet nodig. Uiteraard dien je wel een toegangskaartje tot het museum te hebben, die kun je gewoon aan de kassa kopen. Voor de voorstelling in het Letterbos dien je je wel vooraf aan te melden en dien je een toegangskaartje tot het museum te hebben. De voorstelling is volgeboekt. Hiervoor kunt u niet meer reserveren.