Bijzonder coronatijdsbeeld in collectie Onderwijsmuseum

Dinsdagmiddag 29 juni overhandigden Dordtenaren Arie de Bruin en Len Munnik de panelen van hun tentoonstelling ‘Het Nieuwe Normaal’ aan Janneke Pierhagen, hoofd collectiebeheer van het Nationaal Onderwijsmuseum. De tentoonstelling bood, net zoals het bijbehorende boek, een bijzondere kijk op Nederland in Coronatijd. In het bijzonder op het onderwijs in tijden van corona, een onderwerp waar het Onderwijsmuseum zeer geïnteresseerd in is.

Feestelijk

Arie de Bruin en Len Munnik kennen elkaar al ruim 30 jaar. Toen de coronapandemie uitbrak besloten ze die bijzondere periode vast te leggen in gedichten en tekeningen. Het resulteerde in een boek dat de titel ‘Het Nieuwe Normaal’ kreeg en een tentoonstelling met dezelfde naam in de hal van het Stadskantoor van Dordrecht. De panelen met gedichten van De Bruin en illustraties van Munnik, maken nu (digitaal) deel uit van de collectie van het Nationaal Onderwijsmuseum. Een groot aantal daarvan heeft een directe relatie met het onderwijs.

Edukans

De Bruin benadrukte tijdens de overhandiging dat de coronapandemie ook in ontwikkelingslanden veel impact heeft gehad op het onderwijs. Voor hem en Len Munnik was dat de reden om de opbrengst van het boek ‘Het Nieuwe Normaal’ te bestemmen voor Edukans, de organisatie die zich inzet voor onderwijs in ontwikkelingslanden. Tijdens de overhandiging werden De Bruin en Munnik verrast door Ron Rijnbende, directeur van Edukans, die de opbrengst van de verkoop van het boek bekend maakte: ruim € 19.000,-.

Actueel verzamelen

Museumdirecteur Petra Reijnhoudt lichtte in haar toespraak toe dat het museum zich concentreert op ‘actueel verzamelen’. ‘Wij laten in ons museum niet alleen het verleden, maar ook de actualiteit van het onderwijs zien. Deze gedichten en tekeningen zijn de weerslag van een periode die veel heeft gevergd van leerkrachten, ouders en leerlingen. Een periode waar we later met verwondering op terug zullen kijken. Het is onze taak om deze coronaverhalen uit het onderwijs te bewaren en te ontsluiten voor toekomstige generaties.’

Coronaverhalen uit het onderwijs

Ook collectiebeheerder Janneke Pierhagen is erg blij met de panelen omdat ze op indringende en persoonlijke wijze een bijzonder tijdsbeeld schetsen. ‘Geschiedenis wordt vandaag gemaakt’, vertelde ze. ‘Daarom zijn wij al tijdens de coronapandemie begonnen met het verzamelen met ‘coronaverhalen uit het onderwijs. Niet alleen objecten en bijzondere leermiddelen, maar ook de persoonlijke verhalen en ervaringen van kinderen, ouders en leerkrachten maken daar deel van uit.’ Ze besloot met een oproep: ‘Mocht u uw coronaverhalen uit het onderwijs met ons willen delen, dan kan dat via info@onderwijsmuseum.nl