Werken bij Defensie
'Wat ik hier leer, neem ik mee voor altijd'
Op 19 juni 2020 lanceerde Defensie een commercial:
De commercial
Een jonge man trekt een uniform aan. Terwijl hij zijn overhemd dichtknoopt, zien we beelden van zijn werk bij defensie. De voice over vertelt dat hij heeft leren vertrouwen op zichzelf, ‘door te vertrouwen op anderen’. Dat hij meer durfde dan hij dacht, ‘door het gewoon te doen’. Zijn verhaal wordt ondersteund door beelden van zijn training en de interactie met zijn teamleden.
De voice over in de commercial benadrukt de kameraadschap, het hebben van een tweede thuis, de steun van zijn kameraden tijdens missie. Mensen die werken bij defensie zijn bereid offers te brengen. Die leren overtuigen door eerst te luisteren, die weten dat zelfstandig zijn iets anders is dan alles zelf willen doen. En dat zijn lessen die je meeneemt voor altijd. Defensie als plek waar je belangrijke levenslessen leert.
Reclame of propaganda?
Het onderscheid tussen reclame en propaganda is niet altijd duidelijk. Deze campagne probeert echter meer dan een product te verkopen. Het verkoopt het idee dat defensie je waardevolle zaken leert, het idee dat je aan jezelf kan werken door jezelf voor anderen in te zetten. De traditionele relatie met militair ingrijpen wordt vermeden; de campagne probeert de kijker te overtuigen van het idee dat defensie werkt aan oplossingen. En daarmee is deze campagne een vorm van propaganda.