Held van jouw verhaal

In dit educatieve programma ontwikkelen de leerlingen aan de hand van een spel hun eigen verhaal. Hoewel de leerlingen in groepjes werken zal iedere leerling aan het einde een eigen verhaal hebben geschreven.

Eerst wordt de fantasie van de leerlingen geprikkeld door samen een belevingswereld en een probleem te bedenken. Zowel de belevingswereld als het probleem worden vervolgens uitgetekend op een spelbord.

Voor het probleem verzinnen de leerlingen per ronde een oplossing, een actie. De worp van de dobbelsteen bepaalt of die oplossing succesvol is (of niet) en hoe het verhaal verder verloopt. Dit herhaalt zich een aantal keer (maximaal vijf keer in de museumles).

Na vijf rondes hebben alle leerlingen in een groepje een gezamenlijk avontuur beleefd, maar wel ieder met eigen acties. Iedere leerling schrijft zijn of haar eigen verhaal op. Een extra optie is om de verhalen op te nemen als audioboek.

Bij hun spel gebruiken de leerlingen een logboekje. Ter voorbereiding op het dit educatieve programma kunt u hieronder alvast twee lessen bekijken:

Dit programma behandelt onder andere, maar niet uitsluitend, kerndoelen: 1,2,3,6,7,8,10,36,38,48,49,51,52

Doelgroep: klas 1 t/m 6
Tijdsduur: 90 minuten
Kosten: € 85,- per 15 leerlingen (inclusief museumentree en twee begeleiders gratis)

Neem voor meer informatie of om te reserveren contact op met de afdeling Educatie via: educatie@onderwijsmuseum.nl / 078 632 68 20.

NB. Dit programma kan overigens ook bij u op locatie worden verzorgd; informeer bij de afdeling educatie naar de mogelijkheden.