Aahhh..! Hoe leg ik dit nou weer uit...?!!

Voor studenten en professionals hebben we een educatief programma ontwikkeld waarbij de deelnemers kennis maken met de diverse onderwerpen binnen seksualiteit en relaties en hoe je op een positieve manier sekseducatie geeft aan kinderen en jongeren. Door middel van een stukje drama en theater zullen de deelnemers zich enkele tools eigen maken waardoor ze zelfverzekerd seksuele en relationele vorming kunnen doceren. Studenten, docenten en andere professionals zullen het museum verlaten met inspiratie voor een eigen visie rondom seksuele en relationele voorlichting en praktische ideeën voor in de groep.

Als uitbreiding van dit educatieve programma kan een docententeam naar aanleiding van de tentoonstelling en onder begeleiding starten met een doorgaande leerlijn en visie voor hun eigen onderwijsinstelling.

Praktisch

• Doelgroep: studenten MBO onderwijsassistent, HBO/ WO pedagogiek en professionals
  • Tijdsduur: 90 minuten (130 minuten met uitbreiding start doorgaande leerlijn)
  • Kosten: 85,00 per 15 deelnemers

Zelfstandig bezoek met het LIJFboek

Graag stimuleren we studenten (en professionals) tot het bezoeken van de tentoonstelling Aahhh..!! Over lichaam, seksualiteit, gender en consent. Speciaal voor deze tentoonstelling hebben we het LIJFboek ontwikkeld. Met het LIJFboek duiken bezoekers zelfstandig in de diverse onderwerpen die aan bod komen in de tentoonstelling rondom seksualiteit en relaties. Het LIJFboek is een persoonlijk doeboek waarmee de bezoekers voor zichzelf kunnen verwerken wat ze zien in de tentoonstelling.

Het LIJFboek en de opzet van de tentoonstelling zorgen ervoor dat deze onderwerpen op een veilige en ongedwongen manier onder de aandacht worden gebracht, zonder dat het ongemakkelijk voelt. Met het LIJFboek is er alle ruimte om te kiezen wat de bezoeker zelf wil weten, maar ook wat niet. Ze worden nergens toe verplicht en kiezen hun eigen route en opdrachten.

• Doelgroep: 10 - 100 jaar
  • Tijsduur: zelf te bepalen
  • Kosten: entreekosten zoals vermeld staan op de website: Prijzen | Onderwijsmuseum (groepstarief mogelijk)

Voor het MBO

Laat studenten op een verrassende, persoonlijke en interactieve manier van alles leren over lichaam, seksualiteit, gender en consent. Spelenderwijs en op eigen niveau en wens maken leerlingen kennis met en leren ze over seksualiteit en relaties.  Iedereen voelt zich er veilig en thuis, ook wanneer het een beetje spannend wordt.

De studenten gaan in de tentoonstelling Aahhh..! zelfstandig aan de slag met hun eigen LIJFboek. Hierin kiezen ze zelf wat ze willen ontdekken en leren over seksualiteit en relaties. Én wat niet. Daarnaast is er een plenair gedeelte waarbij de leerlingen onder begeleiding van een museumdocent dieper duiken in een van de volgende 4 onderwerpen:

• Je zei toch ja..?!? Over grenzen, consent en communicatie
  • Ping….ik doe aan sexting!
  • LHBTIQAP+…..en dan? Over gender, enzo..
  • Voel jij wat ik voel? Over aanraken, opwinding en de eerste keer

U kunt bij uw boeking aangeven welk onderwerp u uw studenten wilt aanbieden.

• Doelgroep: klas 1 t/m 6
  • Duur : 90 min.
  • Kosten: 85 euro per 15 studenten (incl. museumentree en begeleiders)

Let op! Van u als begeleidende docent wordt verwacht dat u actief meedoet en begeleidt tijdens het educatieve programma in het museum!