Aahhh..! Over relaties, diversiteit, seksualiteit en gevoelens in de klas

Bezorgde ouders na de week van de Lentekriebels? Een gelekte naaktfoto van één van je leerlingen! Collega’s die het onderwerp seksualiteit liever vermijden? Hoe ga je daar mee om? Kom op donderdagavond 16 oktober naar de inspiratieavond in het Nationaal Onderwijsmuseum in Dordrecht. Het uitwisselen van ervaringen, en opdoen van inspiratie voor en door onderwijsprofessionals die weerstand ervaren over dit onderwerp.

18:15: Inloop

18:30: Welkom door Nationaal Onderwijsmuseum

Bezoeken Tentoonstelling Aahhh..! Over lichaam, seksualiteit, gender en consent

19:00: Rutgers – lezing. Praktische tips om op een veilige, plezierige, inclusieve en interactieve manier met jouw leerlingen te praten over relaties, seksualiteit en gender

19:45:  Pauze – ontmoeting/ervaringen

20:05: Keuzeronde interactieve workshops

1. COC: Hoe maak je seksuele en genderdiversiteit bespreekbaar in het basisonderwijs?
  2. Dr. Marijke Naezer: Betekenissen van online seksuele activiteiten voor jongeren, online seksueel grensoverschrijdend gedrag, en hoe ga je hier mee om.
  3. Emancipator: Seksuele voorlichting, praten over intimiteit, gevoelens, onzekerheid en plezier. Dat bespreekbaar maken in de klas is al moeilijk genoeg. Maar hoe betrek je daar de jongens bij?
  4. SKSPRAAT: Praten over seks, hoe doe je dat? En hoe zorg je ervoor dat je je eigen grenzen bewaakt?

20:50: Ervaringen uitwisselen en borrel

21:30: Einde programma

Deze inspiratieavond georganiseerd door het Nationaal Onderwijsmuseum, staat in het teken van relationele en seksuele vorming en genderdiversiteit in de klas. Hoe ga je op een open manier het gesprek aan met je leerlingen zonder over je eigen grenzen heen te gaan? Deze avond sluit naadloos aan bij de huidige tentoonstelling getiteld Aaahh..! Over lichaam, seksualiteit, gender en consent.

Ben jij al goed bezig? Kun je praktische tips en inspiratie gebruiken? Meld je aan! We delen de laatste inzichten met jou en gaan met je in gesprek tijdens een boeiend en leerzaam programma. Toegang is € 15 per persoon, inclusief toegang tot het museum.

Voor wie

De bijeenkomst is bedoeld voor docenten, leerkrachten en docenten in opleiding

Nationaal Onderwijsmuseum

Burgemeester de Raadtsingel 97

3311 JG Dordrecht (op loopafstand van station Dordrecht)

T 078-632 68 20

Communicatie@onderwijsmuseum.nl

Aanmelden

De kosten voor het bijwonen van deze bijeenkomst zijn 15 euro. Dit is inclusief de entree voor het museum. Te reserveren via Tickets.