Preventie van middelengebruik op school “Van vroeger naar nu"

Roken, blowen, drinken en gamen: veel leerlingen proberen weleens iets uit tijdens hun middelbareschooltijd. Hoe ga je om met eventuele problemen door gamen, gokken, alcohol of drugs? En misschien nog belangrijker: hoe voorkom je ze?
Wil je hierover meer weten, kom dan op donderdagmiddag 8 juni naar de kennis- en inspiratiemiddag in het Nationaal Onderwijsmuseum in Dordrecht.

Een school die wil inzetten op preventie van middelengebruik, heeft een heleboel mogelijkheden die effectief zijn. Deze zijn bijvoorbeeld gericht op de ontwikkeling van sociale vaardigheden, deskundigheidsbevordering voor ouders en docenten en werken aan een gezond schoolklimaat.

Deze middag, georganiseerd door Novadic-Kentron Preventie en het Nationaal Onderwijsmuseum, staan we samen stil over hoe er vroeger binnen het onderwijs voorlichting werd gegeven over (de gevaren) van drugs en alcohol? Is dit anders dan vandaag de dag? Ontdek het tijdens de lezingen van medewerkers van Novadic-Kentron en het Trimbos Instituut. Daarna gaan we in gesprek met professor Pieter Tops over de vraag of er ook voorlichting moet komen over de maatschappelijke gevolgen van alcohol- en drugsgebruik in de samenleving.

Wil je weten of jouw school al goed bezig is? Kom dan naar deze kennismiddag.
We delen de laatste inzichten met jou en gaan met je in gesprek tijdens een boeiend en leerzaam programma. Toegang is € 10 per persoon, inclusief toegang tot het museum. Meld je meteen aan.

Programma: Donderdag 8 juni 2023

13.45 – 14.00 uur

Inloop

14.00 – 14.45 uur

Alcohol- drugsvoorlichting van 1970 tot 2020  (dr. Lex Lemmers, Trimbos-instituut)

14.45 – 15.30 uur

Do’s & don’ts alcohol en drugsvoorlichting anno 2023 (Charlotte van Baal & Daniëlle Ketelaars Novadic-Kentron)

15.30 – 16.15 uur

Toen en nu: stigmatiseren van gebruikers en verslaafden (Alex van Dongen, Novadic-Kentron)

16.15 – 16.45 uur

Plenaire discussie – voorlichting maatschappelijke gevolgen (professor Pieter Tops)

16.45 – 17.15 uur

Afsluiting met drankje en nootje

Voor wie

De bijeenkomst is bedoeld voor docenten, beleidsmakers op het gebied jeugd/jongeren, studenten social work én opvoeders.

Nationaal Onderwijsmuseum

Burgemeester de Raadtsingel 97

3311 JG Dordrecht (op loopafstand van station Dordrecht)

T 078-632 68 20

communicatie@onderwijsmuseum.nl

Aanmelden

De kosten voor het bijwonen van deze bijeenkomst zijn 10 euro. Dit is inclusief de entree voor het museum. Meld je hier aan.