Bijeenkomst: educatie in het Onderwijsmuseum

Op 16 mei lichten we als Nationaal Onderwijsmuseum onze visie op educatie binnen het museum toe. Hoe brengen we als Onderwijsmuseum informatie over, houden we de bezoeker geïnteresseerd, bieden we verschillende perspectieven, stimuleren we het gesprek én zorgen we ervoor dat het een leuk bezoek blijft?
Tijdens de bijeenkomst lichten educatoren Martine Blijdorp en Juultje Slotema onze visie op educatie toe. Hoe organiseren we laagdrempelige en diverse publieksprogramma’s over de onderwijsgeschiedenis zonder af te doen aan de kwaliteit van de programma’s?

Programma:

15.30 – 15.50 uur: welkom en introductie op educatie

15.50 – 16.10 uur: Bijzondere doelgroepen: mensen met Nederlands als tweede taal.
Hoe betrekken we andere doelgroepen bij het museum? Hoe ontvang je bezoekers die het Nederlands nog niet (helemaal) beheersen? We maken kennis met een nieuw project dat het Onderwijsmuseum is gestart met het School of Life museum in Athene. We bespreken onze ervaringen tot nu toe.

16.10 – 16.40 uur: Visible thinking: hoe, wat waarom
Visible thinking is een laagdrempelige manier om naar kunst of een ander beeld te kijken en erover te praten. De aanpak leert mensen open en zonder oordeel waarnemen, onderzoeken, luisteren naar elkaar door te kijken naar (kunst)werken. In deze bijeenkomst kunt u er kennis mee maken, terwijl we kijken naar een schoolplaat. Leuk weetje: zelfs de meest ongemotiveerde leerling krijg je met Visible Thinking enthousiast!

16.40 – 17.30 uur: gelegenheid voor vragen en napraten onder het genot van een kopje soep met een broodje.

Geïnteresseerd? Stuur dan een mail naar educatie@onderwijsmuseum.nl