Wisselexpositie

Wisselexpositie
Wat levert het huidig tekenonderwijs op? Het Nationaal Onderwijsmuseum vroeg drie scholen tekeningen te exposeren in de tentoonstelling In Perspectief. In wisseltentoonstellingen is al tekenwerk gepasseerd van leerlingen van de Vrije School in Dordrecht (basisonderwijs) en van leerlingen van het Dalton Lyceum Barendrecht (middelbaar onderwijs). Nu is werk te zien van twee studenten van kunstacademies (hogere beroepsopleiding).

Kunstacademies in Nederland
8 juli – 27 oktober 2019

Fynn van der Ziel, Academie Minerva, Groningen
De academie biedt Fynn van der Ziel een redelijke vrijheid. Die gebruikt hij om te onderzoeken en te experimenteren. ‘Ervaring opdoen, vlieguren maken’, zoals hij zegt. Zo gebruikt hij zoveel mogelijk nieuwe technieken en streeft hij naar eigenzinnigheid, frisheid. Veel ontstaat in zijn schetsboek, zijn dummy. Het is het boek dat hij overal naar toe neemt. De dummy vult zich met schetsen, ideeën, experimenten. Maar ook met de aanzet tot complete opdrachten. Al met al vormt het boek een kunstwerk op zich. Het werkt als een soort dagboek; het verbindt zijn werk met zijn leven buiten de kunstacademie om.

Tosca Hamel, Willem de Kooning Academie, Rotterdam
Tosca Hamel werkt momenteel al als leraar en als stripmaker, maar studeert ook nog aan de kunstacademie. Zij drukt zich bij voorkeur uit in beeldende verhalen. Haar landschappen vertellen over haar reizen, haar strips benadrukken de vragen die ze stelt over de wereld en haar schilderwerk vertelt over persoonlijke intieme gevoelens en ervaringen. Tosca neemt haar publiek graag mee in haar wereld vol kleur, zachte atmosferen en levenslessen. Hamel acht daarnaast haar zelfexpressie als queer kunstenaar van groot belang en werkt met symbolisme, klassieke Romantische ideeën en pop-cultuur.