Lezing Gevormd of vervormd? door Jan Bransen

Op woensdagavond 5 juni geeft Jan Bransen een lezing over zijn nieuwste boek 'Gevormd of vervormd? Een pleidooi voor ander onderwijs'. In het boek betoogt Jan Bransen dat het huidige onderwijsbestel ons beeld vervormt van de aard en de plaats van onderwijs in ons bestaan. Zo laat het ons geloven dat je eerst jarenlang moet leren voor je aan het maatschappelijk leven kunt meedoen, dat kennisverwerving het best in kleine brokjes gebeurt waarbij voortdurend getoetst wordt, dat docenten onderwijzen en dat leerlingen daardoor leren, dat diploma’s belangrijk zijn voor je gevoel van eigenwaarde, en dat de kwaliteit van onderwijs bepaald kan worden aan de hand van de resultaten die het heeft. Dat zijn allemaal incoherente ideeën.

Ons leven kan bijvoorbeeld niet in twee periodes opgedeeld worden, eentje waarin we leren en eentje waarin we leven. Wij leven en leren immers levenslang. Een interessante implicatie hiervan is dat het initiële onderwijs veel korter zou kunnen duren omdat we toch ons leven lang blijven leren. Dat vraagt dan wel om een drastische herziening van ons onderwijsbestel. Het moet immers ruimte creëren voor permanente educatie.

Over de spreker
Jan Bransen is hoogleraar Filosofie van de gedragswetenschappen aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Hij heeft uitgebreid in het Engels gepubliceerd over kwesties als autonomie, persoonlijke identiteit, zelfkennis, liefde en praktische rationaliteit. De laatste jaren heeft hij zijn aandacht verlegd en sindsdien schrijft hij voornamelijk in het Nederlands en voor een breder publiek. 
Met Laat je niets wijsmaken. Over de macht van experts en de kracht van gezond verstand won hij in 2014 de Socrates wisselbeker voor het "meest urgente, oorspronkelijke en prikkelende" filosofieboek. 

Jan Bransen ziet zichzelf het liefst als een kruising tussen een schoolmeester, een filosoof en een cabaretier. Hij is een reisleider in gedachtegangen. Hij denkt graag hardop na en gebruikt daarbij graag plaatjes. Filosofie is volgens hem niet iets geleerds voor achter een bureau of voor in een bibliotheek. Filosofie is meer een houding dan een canon, meer iets van mensen die zich verbazen over de vanzelfsprekendheden die er in hun achteloze woordgebruik verstopt zitten, dan iets van erudiete geleerden die hun bronnen kennen.


Lezing 'Gevormd of vervormd? Een pleidooi voor ander onderwijs'
door Jan Bransen
woensdag 5 juni
19.30 - 21.30 uur
Deelname € 7,50 per persoon inclusief een kopje koffie of thee bij ontvangst. 
Aanmelden is vereist en kan per e-mail info@onderwijsmuseum.nl, telefonisch via 078-6326820 of direct via het formulier op de website van het museum.

Nieuw! Reserveer direct uw ticket via de online ticketshop.

Locatie:
Nationaal Onderwijsmuseum
Burgemeester de Raadtsingel 97, Dordrecht